Çocuklarda Odaklanma Güçlüğünü Nasıl Çözebiliriz

Çalışırken, birçok farklı etkenin odaklanmamıza engel teşkil ettiğini söylemiştik. Çocuklar da çoğunlukla “Ders çalışırken dikkatim çabucak dağılıyor, odaklanamıyorum.” diyor. Ebeveynler olarak bunu oldukça fazla duyuyor/uz. Bir yandan da öğrencinin kendisine verilen ödev ve görevleri tamamlaması için odaklanabildiği bir alana ihtiyacı var. Bu alanı yaratmak için tüm dikkat dağıtıcı etkenleri yok etmek ya da en azından etkisini azaltmak gerekir. Oxford Öğrenme Merkezi çalışırken dikkat dağıtıcı unsurları ikiye ayırıyor: içsel ve dışsal. 

İçsel dikkat dağıtıcı unsurlar, psikolojik ihtiyaçları ve duygusal düşünceleri içerirken dışsal dikkat dağıtıcı unsurlar teknoloji ve insanı kapsıyor. 


1- Dikkat Dağıtıcı Unsurları Minimuma İndirmek

Çocuklarda Odaklanma Güçlüğü


Evde, okulda ve işte çok farklı dikkat dağıtıcı unsurlara sahip olabiliyoruz. Aileyle beraber yaşadığında çocuk, mutfaktan gelen ses, odası yoksa aile bireylerinin yanında çalışmaya çalışması, yahut da oturma odasından odasına kadar uzanan televizyon sesi… Bunların hepsi dikkat dağıtıcı unsurlardır ve bu unsurlara sebep olanların, dikkat dağıttığının farkında olması gerekir. Bu küçük kardeşler varken çok daha zor olabiliyor. Ama bu noktada çocuğunuzun ses yüksekken de odaklanabilmesi için onu cesaretlendirmek gerekir çünkü bazen sesleri yok etmek mümkün değildir. Büyük sınavlara girerken dahi çevredeki sesleri kontrol edemeyebiliyoruz.

2- Açlıkla Mücadele

Çocuklarda Odaklanma Güçlüğü


Çocuğun sağlıklı ve doyurucu bir ara öğüne sahip olduğundan emin olun. Açlık baş ağrısına sebep olur ve odağı kaybettirebilir. Sağlıklı beslenme ve düzenli uyku, çocuğun kendisini daha dinç hissetmesine neden olur. Düzenli uyku ve sağlıklı beslenme için teşviklendirin.

3- Beni Rahatsız Etme Modunu Açın

Çocuklarda Odaklanma Güçlüğü

Öğrencilerin, cep telefonları olması çok doğal ve çoğu zaman da bir ihtiyaçtır fakat telefonu ne amaçla kullandıklarının farkında olmalı ve ne kadar zaman geçirdiklerini anlamalarına yardımcı olun. Artık, telefonda kaç saat geçirdiğimizi, hangi uygulamalarda vakit geçirdiğimizi uygulamalar aracılığyla görüyoruz. Beraber takip edin.

Sosyal medya bu kadar hayatımıza girdikten sonra her an bildirimlerimizi control etmek istiyoruz. Asurion Teknoloji Servis şirketi (tech care diye geçiyor ama böyle çevirdim)’nin 2019 araştırmasına göre telefonumuzu bir gün içerisinde ortalama 96 kez control ediyoruz. Yani neredeyse uyanık olduğumuz her 10 dakikada bir. Aynı şirketin 2017’de yaptığı araştırmaya göre ise 2019’daki sayı %20 artmış durumda. Yani birçoğumuzda Fomo denilen gelişmeleri kaçırma korkusu oluştu, bildirimleri göremediğimizde, kontrol edemediğimizde geride kalmış hissediyoruz.

Telefonu Rahatsız Etme modunda kullanmak, wi-fi bağlantısını kesmek ya da telefonu diğer odada bırakmak, odağı çok artıracaktır. Başta zorluk çekeceklerdir ama sonrasında odaklanmayı çok artıracaktır. Deneyin 

4- Çalışma Alanı Yaratın

Çocuklarda Odaklanma Güçlüğü


Öğrencilerin, çalışmak için neye ihtiyacı olduğunu keşfetmesi gerekir. Bazı öğrenciler sesli ortamlarda hareketli şekilde ders çalışmakta daha iyidirler, sessizlikte odaklanamazlar. Bazıları ise tam tersi, en ufak seste ders çalışmayı bırakırlar. Öğrencilerin kendi çalışma şekillerini öğrenmeleri gerekir.

Ses seven öğrenciler de tabii ki arkada televizyon veya Youtube açarak değil, kendilerine uygun müziklerle ses ihtiyaçlarını karşılayabilirler ve hatta kendilerine bir playlist hazırlayarak her seferinde müzik seçiminde kaybolmayabilirler.

Sessizlik seven öğrenciler için ise sessiz bir alan şarttır. Telefonu, tableti kendilerinden uzağa bırakıp ses engelleyici kulaklık alabilirler veya “White Noise” appleri indirerek, yeni karşılaşabilecekleri seslere bir maskeleme yapabilirlr.

5- Sık Aralar Vermek

Çocuklarda Odaklanma Güçlüğü

Uzun süre masadan kalkmadan çalışmak herkese göre olmayabilir. 25 dakika çalışıp 5 dakika ara verilen Pomodoro tekniği gibi farklı teknikler sık ara vermenin daha verimli olduğunu iddia eder. Burada kişisel tecrübeler farklılık gösterebiliyor. Çocuğunuzun hangi tip çalışmaya yatkın olduğunu anlamasına yardımcı olabilirsiniz. Pandemi süresince, evde odaklanmak gittikçe daha çok zorlaştığı için Pomodora gibi sık araların verildiği teknikler popülerleşti. 

Bu şekilde verimli çalışıldığında, herhangi bir dikkat dağıtıcı unsurdan uzak olunduğunda, çocuğunuza da bunun anlamının kendilerine başka konularda daha fazla zaman ayırabileceklerini hatırlatabilirsiniz. Tüm gün verimsiz şekilde masa başında vakit geçirmek yalnızca yorucu olacaktır herkes için. 

Hiçbir zaman, beklediğiniz kadar odaklanamayabilirler. Bunca dikkat dağıtıcı unsurun bulunduğu dünyada -ki hiçbir ebeveyn böyle bir dünyaya doğmamıştı- onları daha çok anlamaya çalışmalıyız.

6- Evi Herkes için Konforlu Hale Getirmek

Çocuklarda Odaklanma Güçlüğü


Bu da herkes için farklılık gösterebiliyor. Bazı öğrenciler, anne veya babasının yanında okul ödevlerini yapmayı tercih edebiliyorlar, bu şekilde sorularını hızlıca sorabiliyorlar. Fakat bazı öğrenciler, kendi masasında ailesinden uzak çalışmayı tercih edebiliyorlar. Bazı aile üyeleri, yüksek sesle televizyon izlemeyi seviyor olabilir. Aynı evi paylaştığınızı unutmadan, herkesin kendine has faktörlerini gözden geçirerek diğer aile üyelerine de saygılı şekilde herkese alan açmanın yolları aranmalı.

7- Rutin Yaratmak

Çocuklarda Odaklanma Güçlüğü

Rutin yaratmak, beynin en sevdiği şeylerden biridir. Çocuklarınızın ödev saatleri, yemek saatleri belirli olursa, beyin o an, o işi yapması gerektiğini anlar ve odaklanır. Mesela, lise öğrencisi bir çocuk, her derse başlamadan önce masasını temizlerse, beyin bir sonraki masa temizliğinin ardından derse hazırlanmaya başlayacaktır. 

8- Öğrenmeyi Eğlence Hale Getirmek

Çocuklarda Odaklanma Güçlüğü

Okulda öğrenilen teorik bilgiyi pratiğe aktarmak ve hayatın içine yerleştirmek de öğrenciye, öğrendiklerinin gerçekte bir karşılığı olduğunu anlar ve bu şekilde öğrenimini gerçekleştirebilir. Kesir konusunu çocuğunuzla çalışırken beraber bir kurabiye üzerinden konu hakkında konuşabilirsiniz örneğin. Teknolojiyi de yine bu şekilde kullanabilir beraber oyunlar üzerinden konu çalışabilirsiniz.

9- Psikolojik Destek

Tüm çabalara rağmen çocuğunuzun odak problemi devam ediyor ve ders çalışamıyorsa, bir uzmandan destek almaktan çekinmeyin. Uzmanların ve öğretmenlerinin yardımıyla çocuğunuzun odak problemini aşabilirsiniz.
Doğru çalışma yöntemlerini bulmak ve çalışma yeteneğini kazanmak zaman gerektirir, içinde bolca hata ve denemeyi barındırır ve emin olun ki buna değer. Çalışma yöntemini anlamak ve nasıl motive olacağını bilmek, yalnızca öğrenciyken değil her zaman kritiktir. Kendinizi ve çocuğunuzu yormadan, dikkat dağıtıcı uyaranlardan kurtularak verimli çalışma yöntemlerinizi keşfetmeye çalışın.

Kaynak: https://www.oxfordlearning.com/study-without-getting-distracted-tips/

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x